Webdesigntrender i 2022

Her har vi samlet fire store webdesigntrender som vi synes har preget og vil fortsette å prege mange websider dette året – les mer og plukk opp noen lure triks!

«Scrollytelling» Historiefortelling gjennom scrolling

Historiefortelling er en sterk trend i år som tidligere år, gjerne med både horisontal og vertikal scrolling. Historiefortelling et sterkt og effektivt designvirkemiddel på mange måter og passer godt for synlighetskampanjer eller nettsider som er til for å presentere en idé eller tanken bak et produkt.

Et godt eksempel på hvordan scrollytelling fungerer kan man se på denne kampanjesiden laget av Schibsted Partnerstudio for Frelsesarmeen. 

Horisontal scrolling

Vi ser ofte at horisontal scrolling har blitt mer populært, noe vi alle kanskje kjenner igjen fra swiping med mobiltelefonen. En webside som implementerer seksjoner med horisontal scrolling som et spennende eller overraskende element får utnyttet en ny måte å engasjere besøkende og vise innhold på. Horisontal scrolling passer særlig godt til porteføljer, hjemmesider med mye historiefortelling eller sider som har store produktgallerier. Hjemmesiden til Amsterdam by viser frem kanalene sine på en engasjerende og vakker måte ved å scrolle eller klikke-og-dra med musepekeren.

Sans serif og teksttyper inspirert av Brutalismen

En «sans serif» font (teksttype) betyr kort og godt at bokstavene ikke har serifer eller små «føtter» å stå på. På Elementors designblogg spår de at sans serif fonter som er inspirert av brutalismen er på vei opp dette året – noe vi synes vi kan være enige i! Brutalistiske fonter kan være et passende navn på trenden, som en slags motreaksjon på de lyse og lette fontene som har preget designbildet de siste årene. For å forklare hva en brutalistisk font er må vi først raskt nevne litt om opphavet til navnet.

Brutalismen er en designepoke som oppstod primært innen arkitektur, og karakteriserer perioden mellom 1950-1970. Kjente arkitekter som franske Le Corbusier er ofte navngitt som en av pionerne innen Brutalismen. Arkitekturstilen kjennetegnes av en rå og ærlig materialbruk med mye ubehandlet betong, eksponerte byggematerialer, synlige tekniske installasjoner og enkle, solide geometriske former. I Norge har vi flere brutalistiske bygninger fra 60 og 70 årene.

Erling Viksjø nevnes ofte som en av de mest fremtredende brutalisme arkitektene vi har hatt i Norge. Viksjø var arkitekten bak bygninger som rådhuset i Bergen, STK (Standard Telefon og Kabelfabrik) i Oslo – kjent som Quality Hotel 33 i nyere tid – og flere av blokkene som både står og stod i Regjeringskvartalet. Dette er alle bygninger som er preget av brutalismens retningslinjer og tanker om design. Analyserer man noen av bygningene vi har nevnt over ser man kanskje hvordan man kan trekke paralleller fra brutalismen til fonter og andre designverktøy – og dermed kategorisere fonter som «Violet Sans» eller «Monument Extended» som brutalistiske fonter.

«Utkast til Rådhus i Bergen» Erling Viksjø, 1951.
 
Nasjonalmuseet, Lisens: Falt i det fri (Public domain)

Nostalgi

Det å fremkalle en følelse av nostalgi, gjerne fra 80, 90 eller tidlig 2000-tallet bidrar ofte til at besøkende får en rask forbindelse til materialet når de ser en webside – selv om man ikke nødvendigvis vet hva man er nostalgisk for ved første blikk. Kan det være en farge, en font eller et produkt som vekker minner? Nostalgi sees også igjen i interiør og klesdesign – det er ofte slik at tidligere års designtrender returnerer med små justeringer. Denne personlige porteføljen laget av Edward Hinrichsen er et godt eksempel på nostalgisk webdesign: https://www.edwardh.io/ samt denne siden fra skoprodusenten Kalsø: https://www.kalso.com/ – disse er også gode eksempler på scrollende historiefortelling!

Det blir spennende å se hva resten av 2022 bringer med seg på designfronten!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.