Hvorfor er gode bilder på hjemmesiden viktig?

Bilder har mye å si for førsteinntrykket til besøkende på hjemmesiden din. Uansett om man driver en nettbutikk, portefølje, blogg eller presenterer bedriften på nett, løfter gode bilder presentasjonen.

Hvis bilder brukes effektivt kan det både øke besøkende til hjemmesiden og hjelpe bedriften vokse, både på kort og lang sikt. Her tar vi for oss et par punkter for å forklare hva slags effekt og bonuser gode bilder kan føre med seg.

Gode bilder fører til flere visninger, og besøkende holder seg lenger på hjemmesiden.

Vi mennesker er visuelle skapninger og bilder fanger raskt oppmerksomheten vår, samtidig som de vekker følelser og tar oss med på en slags reise. Det er stor sjanse for at en hjemmeside med gode bilder holder lengre på besøkende og gjør at de blir nysgjerrige på resten av innholdet – i en nettbutikk har bilder mye å si – men for en bedrift som ikke har nettbutikk forteller bildene likevel en viktig historie som kan konvertere til både nye kontakter og fremtidige salg.

Gode produktbilder løfter nettbutikken 

Beskrivende og godt innhold i form av tekst, tabeller og illustrasjoner kan være svært viktig for et produkt – men et godt bilde eller fler lar produktet virkelig få sjansen til å skinne, og ikke minst levere et godt førsteinntrykk som kan sitte lenge igjen hos en kunde. Gode produktbilder hjelper kundene å visualisere produktet hos seg og hva slags egenskaper det har. Hvordan vil den genseren se ut når kunden har den på seg – eller virker den skrutrekkeren solid? Slike ting er viktig å ha i bakhodet, særlig når kunder vil komme til å handle utelukkende over nettet for eksempel, dersom butikken ikke har fysisk lokasjon.

Bilder og SEO: Bedre søkemotoroptimalisering

Bilder har ikke kun en visuell funksjon, de er faktisk smarte elementer som kan hjelpe nettsiden å rangere høyere i søkemotorer som Google. Er man nøye med å fylle inn metadata som tittel, beskrivelse og nøkkelord når man legger inn bilder på nett vil bildet vises både via f.eks. Google sitt bilde-søk på aktuelle søkeord – men metadataen som fylles inn teller også for når bildet brukes på forsiden, i bloggen eller på andre undersider, noe som hjelper disse sidene å treffe høyere i et helt vanlig Google-søk også. Lar man oss i Illeris Web ta oss av SEO kan du være sikker på at bildene gjør den fulle nytten på nettsiden din.

Men hvordan skaffer en seg egentlig gode bilder?

Dette temaet er nok litt for bredt for en artikkel, men vi kan gi noen gode tips for å peke dere i riktig retning.

Det første man kan gjøre på egenhånd er å tenke litt på målgruppen en ønsker å nå som bedrift, og målet med bildene – hva vil man oppnå? Har dere bilder fra før, kanskje kan man stokke om på dem for å bedre førsteinntrykket? Bør bildene snakke for dere, eller er egentlig innholdet på siden det viktigste? Hva håper man at besøkende skal tenke når de ser nettsiden første gang? Kanskje fotostilen bør være tydelig og beskrivende, minimalistisk og moderne eller fremkalle følelser. Å stille slike spørsmål kan hjelpe å gi dere en idé om hva slags bildestil som kan fungere for deres firma, og dermed hjelpe dere til å skape ringvirkninger i alt fra nettside til SEO og promosjonsmateriell.

Når det kommer til å ta foto blir dette blir en individuell vurdering fra prosjekt til prosjekt. Har du eller en kollega derimot litt erfaring med foto og fotodisipliner som komposisjon, farge-behandling og grunnleggende bilderedigering kan det hende at det kan holde til deres bruk. Man kan helt klart komme langt på egenhånd med en smarttelefon og godt dagslys i dag, men en fotograf som kan faget kan gjøre stor forskjell. Det er også gode bildebanker som Adobe Stock som satser på bilder som skiller seg fra klassiske «stock-photo» bilder. Her kan man finne både lisensierte og gratis-til-bruk bilder som føles ekte og passer de fleste, til man får tatt bilder med et mer personlig preg om ønskelig. Bildebanker er dog noe som ikke vil være like gunstig for produktbilder igjen.

Har man ikke så mye interesse eller kunnskap om foto selv hjelper gjerne mediebyrået dere med å komme i kontakt med en fotograf, finne en god bildebank – eller ta profesjonelle bilder dersom de har kompetansen in-house.